Idag fick några barn på avdelningen experimentera med is och vattenfärg. Barnen undersökte och samtalade med varandra om isens utseende samt känslan att ta på den. De tyckte att isen såg ut som glas eller metall. När de la sina händer på isen upplevde någon den som varm, men de flesta tyckte att den var kall.
Barnen fascinerades över hur isen smälte och blev till vatten i lådan. De fick prova att använda vattnet från isen för att kunna färglägga pappret framför sig. Det var spännande att se hur färgerna blandades och att det gick att få fram bland annat lila kulör genom att blanda röd med blå.
Något av barnen tyckte sig se en sköldpadda i isen och involverade de andra barnen att försöka frigöra sköldpasdan från isen. Vi provade att hälla på salt på isen för att påskynda processen. Barnen upplevde att isen smälte snabbare och att det blev fler sprickor.
I läroplanen framgår att barnen ska få;
– Förståelse för enkla kemiska processer (vattnets olika faser)
– Förmågan att utforska, ställa frågor och samtala om naturkunskap
– Förmåga att skapa med olika material
– Förutsättningar att kunna tänka, lära samt kommunicera
Så spännande! Vi fick höra allt om det direkt när han kom hem 🤩