En likabehandlingsplan är en del i ett målinriktat arbete för att främja alla vuxna/barns lika rättigheter och möjligheter. Planens syfte är att vara ett verktyg för att förebygga/förhindra att trakasserier och kränkande behandling sker i verksamheten. Likabehandling innebär inte att alla barn ska behandlas lika. Eftersom vi alla är olika ska alla behandlas utifrån sina förutsättningar. Arbetet för likabehandling är en del av vårt värdegrundsarbete.
Värdegrunden omfattar människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan könen samt solidaritet mellan människor. Dessa värden förmedlas och gestaltas i vår gemensamma värdegrund. Utifrån bilderna resonerar personal och barn tillsammans om värdegrunden både för att förebygga kränkande handlingar och för att resonera kring det som händer.
Det finns två lagar som har som gemensamt syfte att skydda barn och elever mot diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Bestämmelser om detta finns i 6 kap. skollagen (2010:800) och i de delar av diskrimineringslagen (2008:567) som rör utbildningsområdet. Det finns också en förordning (2006:1 083) om barns och elevers deltagande i arbetet med planer mot diskriminering och kränkande behandling. Dessa för vi samman i Likabehandlingsplanen. Tillsammans förbjuder lagarna diskriminering oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning och ålder och annan kränkande behandling.
”Var och en som verkar inom förskolan ska främja aktning för människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män, flickor och pojkar, samt solidaritet mellan människor. Inget barn ska i förskolan bli utsatt för diskriminering på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder, hos barnet eller någon som barnet har anknytning till, eller för annan kränkande behandling. Alla sådana tendenser ska aktivt motverkas.”
”Förskolan ska spegla de värden och rättigheter som uttrycks i FN:s konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen). Utbildningen ska därför utgå från vad som bedöms vara barnets bästa, att barn har rätt till delaktighet och inflytande och att barnen ska få kännedom om sina rättigheter.”
”Utbildningen ska ge barnen möjlighet att utveckla sin förmåga till empati och omtanke om andra genom att uppmuntra och stärka deras medkänsla och inlevelse i andra människors situation. Utbildningen ska präglas av öppenhet och respekt för skillnader i människors uppfattningar och levnadssätt. Den ska ge barnen möjlighet att på olika sätt få reflektera över och dela sina tankar om livsfrågor. Det svenska samhällets ökande internationalisering ställer höga krav på människors förmåga att leva med och förstå de värden som ligger i en kulturell mångfald. Förskolan är en social och kulturell mötesplats som ska främja barnens förståelse för värdet av mångfald. Kännedom om olika levnadsförhållanden och kulturer kan bidra till att utveckla en förmåga att förstå och leva sig in i andra människors villkor och värderingar. Utbildningen i förskolan ska lägga grunden för barnens förståelse för olika språk och kulturer, inklusive de nationella minoriteternas språk och kulturer.”
Barnkonventionen syftar till att skapa ett samhälle som respekterar barn i alla sammanhang. Åtgärder mot kränkande behandling grundar sig främst i konventionens artiklar 2, 3, 6, 12, 19 och 28. Artikel 6 handlar bland annat om vikten av att skapa en miljö där varje barn ges bästa tänkbara möjligheter till överlevnad och utveckling.
Främjande insatser handlar om att identifiera och stärka positiva förutsättningarna för likabehandling i verksamheten. Alla vuxna ska:
Det förebyggande arbetet syftar till att avvärja de risker för diskriminering, trakasserier eller kränkande behandling som kan finnas i verksamheten. Kartläggningen är en del av det förebyggande arbetet.
Föräldrar har också ett stort ansvar. Om förskola och hem tar klart avstånd från kränkande behandling får detta en positiv påverkan på barnen. Misstänker du att ditt eller någon annans barn utsätts för kränkande behandling, kontakta personalen. Detta gäller inte befogade tillrättavisningar från ansvariga inom verksamheten, vilka har till syfte att upprätthålla en god miljö för barnen. Det kan vara svårt att ta till sig att ens eget barn kränker andra. Men om det är så, är du den som bäst kan göra något åt det. Vi ber dig att göra helt klart för barnet att du ser mycket allvarligt på beteendet och inte accepterar det. Även i sådana fall är det bra att kontakta personalen.
Som vuxna har vi en skyldighet att ingripa när vi ser ett kränkande beteende –om inte, kan det tolkas som om vi accepterar beteendet.
Rektor Ulrika Westin