Montessoristund 25/-10

TACK alla föräldrar som kom igår på vår lilla träff,  så trevligt att ses.

Vi ville berätta om hur era barns dagar ser ut här på förskolan och lite om vår fantastiska pedagogik.

Här kommer en liten sammanfattning om vad vi sa och lite bilder från vår kväll.

“Under montessorisstunden arbetar barnen med vårt materiel. Varje rum har ett eget ämne. Man väljer själv vilket materiel och hur länge. Dock behöver en pedagog ha visat barnet materielet innan man får använda det. Genom arbetet övar de upp sin koncentration och sina förmågor. Barnen övar på att känna när det är dags för paus själva, därför bestämmer de själva när de vill äta sin frukt mm.

Vi tränar mycket på att man inte får störa någon som arbetar. Vi pratar och går tyst och lugnt. Försöker att träna på att hålla kvar en aktivitet en längre stund. Det är också en av anledningarna till att vi inte vill att ni föräldrar kommer in vid lämning, och att ni får stanna i tamburen/kapprummet vid hämtning.

 

Smågrupper Min plats i universum. Grupper med färre barn som arbetar tillsammans. Talutrymme, bli sedd och hörd. Lära sig att visa respekt och lyssna när någon annan pratar. Vänta på sin tur. Följa barnens intressen.”

Vi är så glada nu för vi har äntligen fått ännu ett  nationellt styrdokument som hjälper oss att koppla ihop  Läroplanen för förskolan “LPFö 18” med Montessoripedagogiken. Vi valde att läsa ett citat ur detta, för att beskriva varför vi är så måna om att barnen inte skall bli störda av föräldrar som lämnar eller hämtar barn.

 

” 1,8 Arbetscykeln: För att barnet skall kunna utveckla och upptäcka sin egen arbetscykel måste det få frihet att välja sin egen aktivitet, frihet till rörelse och frihet att välja om det vill arbeta individuellt eller med någon annan.  Barnet behöver få möjlighet att arbeta en längre tid ostört utan avbrott eller hinder. En arbetscykel består av förberedelse, en koncentrerad arbetsfas , en avslutningsfas och en bearbetningsfas. ”

 

 

 

Lämna ett svar