Klagomålshantering
I vår verksamhet finns alltid möjlighet till förbättring. Ett systematiskt arbete med synpunkter och klagomål ger goda möjligheter att både uppmärksamma brister i verksamheten och kunna arbeta förebyggande. Tydliga rutiner ger barn, föräldrar och personal information om hur deras synpunkter och klagomål hanteras. Enligt skollagens 4:e kapitel, §8 ska huvudman för förskola ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot verksamheten.
För att kunna vidareutveckla verksamheten på Montessoriförskolan Smultronstället är det viktigt att fånga upp klagomål och se till att de kommer till rektorns kännedom för utredning och beslutande åtgärder.
Klagomålshantering ses som ett led i arbetet att utveckla och förbättra förskolans arbete.
Rutiner för klagomålshantering
Syfte
Syftet med rutiner för synpunkter och klagomålshantering är att kunna identifiera och förebygga brister inom förskolan, samt att identifiera nya och icke tillgodosedda behov hos familjerna.
Riktlinjer
All personal är skyldig att ta emot synpunkter och klagomål och bidra till att dessa handläggs.
Definition
En synpunkt är ett uttalande från person utanför organisationen gällande förväntningar som inte har uppfyllts (negativt) alternativt har överträffats (positivt). Ett klagomål är alltid en synpunkt av negativ karaktär. Endast negativa synpunkter/klagomål behöver handläggas medan positiva synpunkter bör tas tillvara som goda exempel. Synpunkter och klagomål kan vara av rent allmän art eller rikta sig mot en eller flera konkreta händelser eller situationer.
Handläggning
Synpunkter eller klagomål som framförs till personalen ska alltid vidarebefordras till rektor. Rektor ansvarar för att en utredning görs. Eventuella åtgärder ska vidtas i samarbete med klagande och berörd personal. Uppföljning ska ske inom en tidsatt period. Rektor är ansvarig för att beslutande åtgärder fullföljs och att detta dokumenteras. För anmälan, utredning och dokumentation används blanketten ”Klagomålsblankett”, som arkiveras av rektor. Om du anser att förskolan inte fullgör sitt uppdrag och att du inte anser dig nöjd med ditt ärende kan också vända dig till Lidköpings kommun som i egenskap av tillsynsmyndighet för fristående verksamheter utreder om verksamheten brister i förhållande till rådande lagstiftning.
Blankett för synpunkter och klagomål
Om du vill kan du vara anonym, nackdelen är då att du inte kan få någon återkoppling på dina synpunkter eller klagomål.
Avdelning: __________________ Namn:_____________________
Beskrivning av synpunkter eller klagomål:________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ev. förslag på åtgärder för förbättring:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Datum och ort Underskrift
_______________ _________________________
Ifylls av förskolan
Inkom till förskolan den _________________
Senaste datum för återkoppling _________________________
Hur togs synpunkterna emot
telefon brevlåda direkt av klaganden annat_______________
Ifylls av rektor
Åtgärder:
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
O All personal i huset O All personal på berörd avdelning
är informerad om synpunkter/klagomål samt eventuella åtgärder som ska vidtas
den (datum): __________________
Återkoppling är gjord till den som lämnade synpunkter/klagomål: Ja O Nej O
Hur har detta gjorts?____________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________
Om nej, varför inte: ____________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________
Ärendet pågår O Ärendet avslutat O
____________________________________________________________________________________________________________________________________________
Datum Underskrift rektor
_____________________________________________